Hollanda ve Ukrayna'da kara para aklama ve terörle mücadele finansman önlemleri

Giriş

Hızla dijitalleşen toplumumuzda kara para aklama ve terörist finansmanı ile ilgili riskler gittikçe artmaktadır. Kuruluşlar için bu risklerin farkında olmak önemlidir. Kuruluşların uyum konusunda çok doğru olması gerekir. Hollanda'da bu, özellikle kara para aklamanın ve terörist finansmanın (Wwft) önlenmesi hakkında Hollanda Kanunundan doğan yükümlülüklere tabi kurumlar için geçerlidir. Bu yükümlülükler kara para aklama ve terörist finansmanını tespit etmek ve bunlarla mücadele etmek için tesis edilmiştir. Bu yasanın getirdiği yükümlülükler hakkında daha fazla bilgi için bir önceki yazımız olan 'Hollanda hukuk sektöründe uyumluluk' başlıklı makalemize başvuruyoruz. Finansal kurumlar bu yükümlülüklere uymadığında, bunun ciddi sonuçları olabilir. Bunun kanıtı Hollanda Ticaret ve Sanayi Temyiz Komisyonu'nun yakın tarihli bir kararında gösterilmiştir (17 Ocak 2018, ECLI: NL: CBB: 2018: 6).

Hollanda Ticaret ve Sanayi İtiraz Komisyonu Kararı

Bu dava gerçek ve tüzel kişilere güven hizmeti veren bir güven şirketi ile ilgilidir. Güven şirketi hizmetlerini Ukrayna'da (A kişisi) gayrimenkul sahibi olan gerçek bir kişiye verdi. Gayrimenkulün değeri 10,000,000 USD idi. Kişi A, gayrimenkul portföyünün tüzel kişiliğe (B işletmesi) sertifika vermiştir. B işletmesinin hisseleri, Ukrayna uyruklu (C kişisi) bir aday hissedar tarafından elde tutuldu. Bu nedenle, C kişisi emlak portföyünün nihai faydalanıcısı oldu. Belirli bir anda, C kişisi hisselerini başka birine devretti (D kişisi). C kişisi bu hisseler karşılığında hiçbir şey almadı, D kişisine ücretsiz transfer edildi. Kişi A, güven şirketini hisse devri hakkında bilgilendirdi ve güven şirketi D kişisini taşınmazın yeni nihai faydalanıcısı olarak atadı. Birkaç ay sonra, güven şirketi daha önce bahsi geçen hisselerin devri de dahil olmak üzere Hollanda Finansal Soruşturma Birimi'ne çeşitli işlemler hakkında bilgi verdi. Sorunlar o zaman ortaya çıktı. C'nin kişiden D kişisine devir işleminden haberdar olunmasının ardından, Hollanda Ulusal Bankası güven şirketine 40,000 Euro para cezası verdi. Bunun nedeni, Wwft'a uymamaktı. Hollanda Merkez Bankası'na göre, güven şirketi hisse devirinin kara para aklama veya terörist finansmanı ile ilgili olabileceğinden şüphelenmiş olmalı, çünkü gayrimenkul portföyü çok para değerindeyken, hisse senetleri ücretsiz olarak devredilmiştir. Bu nedenle, güven şirketinin bu işlemi Wwft'ten türeyen on dört gün içinde bildirmesi gerekirdi. Bu suç genellikle 500,000 Euro para cezası ile cezalandırılır. Ancak, Hollanda Merkez Bankası, bu suçun kapsamı ve güven şirketinin sicili nedeniyle 40,000 Euro tutarında bir para cezası düzenledi.

Güven şirketi davayı mahkemeye verdi çünkü para cezasının yasadışı bir şekilde uygulandığına inandı. Güven şirketi, işlemin Wwft'de açıklandığı gibi bir işlem olmadığını, çünkü sözde işlemin A kişisi adına bir işlem olmadığını ileri sürdü. Ancak, Komisyon aksini düşünüyor. Ukrayna hükümetinden olası bir vergi tahsilatından kaçınmak için A kişisi, B varlığı ve C kişisi arasındaki oluşum inşa edildi. A kişisi bu yapımda kilit rol oynamıştır. Dahası, gayrimenkulün nihai faydalanıcısı, hisseleri C kişisinden D'ye devrederek değişti. Bu aynı zamanda A kişisinin pozisyonunda bir değişiklik içeriyordu, çünkü A kişisi artık C kişisi için değil, D kişisi için gayrimenkulü elinde tutuyordu. A kişisi işlemle yakından ilgiliydi ve bu nedenle işlem A kişisi adına yapıldı. A kişisi güven şirketinin müşterisi olduğu için, güven şirketinin işlemi bildirmiş olması gerekir. Ayrıca Komisyon, hisse devir işleminin olağandışı bir işlem olduğunu belirtti. Bu, hisselerin ücretsiz olarak devredilmesi, gayrimenkulün değeri ise 10,000,000 ABD Doları'nı temsil etmektedir. Ayrıca, taşınmazın değeri, kişinin C diğer varlıkları ile birlikte dikkate değerdi. Son olarak, güven ofisinin yöneticilerinden biri, işlemin tuhaflığını kabul eden 'son derece olağandışı' olduğuna dikkat çekti. Bu nedenle işlem kara para aklama veya terörist finansmanı şüphesi doğurur ve gecikmeden rapor edilmelidir. Bu nedenle para cezası yasal olarak empoze edilmiştir.

Kararın tamamına bu bağlantıdan erişilebilir.

Ukrayna'da kara para aklama ve terörle mücadele finansman önlemleri

Yukarıda belirtilen dava, bir Hollanda güven şirketinin Ukrayna'da gerçekleşen işlemler için para cezasına çarptırılabileceğini göstermektedir. Bu nedenle Hollanda kanunu, Hollanda ile bir bağlantı olduğu sürece diğer ülkelerde faaliyet gösteren kuruluşlar için de geçerli olabilir. Hollanda, kara para aklama ve terörist finansmanını tespit etmek ve bunlarla mücadele etmek için bazı önlemler almıştır. Hollanda'da faaliyet göstermek isteyen Ukraynalı kuruluşlar veya Hollanda'da bir iş kurmak isteyen Ukraynalı girişimciler için Hollanda yasalarına uymak zor olabilir. Bunun nedeni, Ukrayna'nın kara para aklama ve terörist finansmanı ile başa çıkmanın farklı yollarına sahip olması ve Hollanda'nınki gibi kapsamlı önlemleri henüz uygulamamış olmasıdır. Ancak, kara para aklama ve terörist finansmanı ile mücadele, Ukrayna'da giderek daha önemli bir konu haline gelmiştir. Hatta Avrupa Konseyi Ukrayna'da kara para aklama ve terörist finansmanı hakkında bir soruşturma başlatmaya karar verdi.

Avrupa Konseyi 2017'de Ukrayna'da kara para aklama ve terörle mücadele finansman önlemleri hakkında bir soruşturma yürüttü. Bu soruşturma, özel olarak atanmış bir komite, yani Kara Para Aklamanın Önlenmesi ve Terörün Finansmanı Uzmanları Komitesi (MONEYVAL) tarafından gerçekleştirilmiştir. Komite, bulgularının raporunu Aralık 2017'de sundu. Bu rapor, kara para aklama ve terörle mücadele finansman önlemlerinin bir özetini Ukrayna'da sunmaktadır. Komisyon, Mali Eylem Görev Gücü 40 Tavsiyelerine uyum düzeyini ve Ukrayna'nın kara para aklama ve terörle mücadele finansman sisteminin etkililik seviyesini analiz etmektedir. Rapor ayrıca sistemin nasıl güçlendirilebileceğine dair öneriler de sunuyor.

Soruşturmanın temel bulguları

Komite, soruşturmada ortaya çıkan ve aşağıda özetlenen birkaç temel bulgu tanımlamıştır:

  • Yolsuzluk Ukrayna'da kara para aklama ile ilgili merkezi bir risk oluşturmaktadır. Yolsuzluk büyük miktarlarda suç faaliyeti oluşturur ve devlet kurumlarının işleyişini ve ceza adalet sistemini baltalar. Yetkililer yolsuzluktan kaynaklanan risklerin farkındadır ve bu riskleri azaltmak için önlemler almaktadır. Ancak, yolsuzlukla ilgili kara para aklamayı hedefleyen kolluk odağı henüz yeni başlamıştır.
  • Ukrayna kara para aklama ve terörist finansman riskleri konusunda oldukça iyi bir anlayışa sahiptir. Ancak, bu risklerin anlaşılması, sınır ötesi riskler, kar amacı gütmeyen sektör ve tüzel kişiler gibi bazı alanlarda geliştirilebilir. Ukrayna, olumlu bir etkiye sahip olan bu riskleri ele almak için yaygın ulusal koordinasyon ve politika belirleme mekanizmalarına sahiptir. Hayali girişimcilik, gölge ekonomisi ve nakit kullanımının ele alınması gerekmektedir, çünkü bunlar büyük bir kara para aklama riski taşımaktadır.
  • Ukrayna Finans İstihbarat Birimi (UFIU) yüksek düzeyde mali istihbarat üretir. Bu düzenli olarak araştırmaları tetikler. Kolluk kuvvetleri de soruşturma çabalarını desteklemek için UFIU'dan istihbarat arıyor. Bununla birlikte, UFIU'nun BT sistemi modası geçiyor ve personel seviyeleri büyük iş yüküyle baş edemiyor. Bununla birlikte, Ukrayna raporlamanın kalitesini daha da artırmak için adımlar atmıştır.
  • Ukrayna'da kara para aklama, hala diğer suç faaliyetlerinin bir uzantısı olarak görülmektedir. Kara para aklamanın ancak önceden kesin bir suçtan dolayı mahkictionm edilebileceği varsayılmıştır. Kara para aklama cezaları da altta yatan suçlardan daha azdır. Ukrayna makamları kısa süre önce belirli fonlara el koymak için önlemler almaya başladı. Ancak, bu tedbirlerin tutarlı bir şekilde uygulandığı görülmemektedir.
  • 2014 yılından bu yana Ukrayna, uluslararası terörizmin sonuçları üzerinde yoğunlaşmıştır. Bunun başlıca nedeni İslam Devleti'nin (IS) tehdidi idi. Finansal soruşturmalar, terörle ilgili tüm soruşturmalar ile paralel olarak yürütülmektedir. Etkili bir sistemin yönleri gösterilmiş olmakla birlikte, yasal çerçeve hala tamamen uluslararası standartlara uygun değildir.
  • Ukrayna Merkez Bankası (NBU) riskleri iyi anlar ve bankaların denetiminde yeterli bir risk temelli yaklaşım uygular. Şeffaflığın sağlanması ve suçluların bankaların kontrolünden çıkarılması için büyük çaba sarf edilmiştir. NBU, bankalara çok çeşitli yaptırımlar uyguladı. Bu önleyici tedbirlerin etkili bir şekilde uygulanmasına neden oldu. Bununla birlikte, diğer yetkililer işlevlerini yerine getirmede ve önleyici tedbirleri uygulamada önemli ölçüde iyileştirme gerektirir.
  • Ukrayna'daki özel sektörün büyük bir kısmı müşterilerinin lehdarlarını doğrulamak için Birleşik Devlet Siciline dayanmaktadır. Ancak Yazı İşleri Müdürü tüzel kişiler tarafından kendisine verilen bilgilerin doğru veya güncel olmasını sağlamaz. Bu önemli bir konu olarak kabul edilir.
  • Ukrayna, karşılıklı hukuki yardım sağlama ve arama konusunda genellikle proaktif olmuştur. Ancak, nakit mevduatı gibi konuların sağlanan karşılıklı hukuki yardımın etkinliği üzerinde etkisi vardır. Ukrayna'nın yardım sağlama kapasitesi, tüzel kişilerin sınırlı şeffaflığından da olumsuz etkilenmektedir.

Raporun sonuçları

Rapora dayanarak, Ukrayna'nın kara para aklama riskinin önemli olduğu sonucuna varılabilir. Yolsuzluk ve yasadışı ekonomik faaliyetler kara para aklamanın en büyük tehditleri. Ukrayna'da nakit dolaşımı yüksektir ve Ukrayna'da gölge ekonomisini arttırır. Bu gölge ekonomisi ülkenin finansal sistemi ve ekonomik güvenliği için önemli bir tehdit oluşturmaktadır. Terörist finansman riski ile ilgili olarak, Ukrayna Suriye'deki İD savaşçılarına katılmak isteyenler için bir geçiş ülkesi olarak kullanılmaktadır. Kâr amacı gütmeyen sektör terörist finansmanına karşı savunmasızdır. Bu sektör, teröristlere ve terörist örgütlere fon sağlamak için kötüye kullanıldı.

Ancak Ukrayna kara para aklama ve terörist finansmanı ile mücadele etmek için adımlar attı. 2014 yılında yeni bir kara para aklama / terörle mücadele finansmanı yasası kabul edilmiştir. Bu yasa yetkililerin riskleri tanımlamak için bir risk değerlendirmesi yapmasını ve bu riskleri önlemek veya hafifletmek için önlemler tanımlamasını gerektirmektedir. Değişiklikler ayrıca Ceza Muhakemesi Kanunu ve Ceza Kanunu'nda da yapılmıştır. Ayrıca, Ukrayna makamları riskleri derinlemesine anlarlar ve kara para aklama ve terörist finansmanı ile mücadelede iç koordinasyonda etkilidirler.

Ukrayna kara para aklama ve terörist finansmanı ile mücadele etmek için şimdiden büyük adımlar attı. Yine de iyileştirilmesi gereken yerler var. Bazı kusurlar ve belirsizlikler Ukrayna'nın teknik uyum çerçevesinde kalmaktadır. Bu çerçevenin uluslararası standartlara da uygun hale getirilmesi gerekmektedir. Dahası, kara para aklama, sadece temeldeki bir suç faaliyetinin bir uzantısı olarak değil, ayrı bir suç olarak görülmelidir. Bu daha fazla kovuşturma ve mahkvicmiyetle sonuçlanacaktır. Mali soruşturmalar rutin olarak yapılmalı ve kara para aklama ve terörist finansman risklerinin analizi ve yazılı artikülasyonu geliştirilmelidir. Bu eylemler kara para aklama ve terörist finansmanı konusunda Ukrayna için öncelikli eylemler olarak kabul edilmektedir.

Raporun tamamına bu bağlantıdan erişilebilir.

Sonuç

Kara para aklama ve terörist finansmanı toplumumuz için büyük bir risk oluşturmaktadır. Bu nedenle, bu konular dünya çapında ele alınmaktadır. Hollanda, kara para aklama ve terörist finansmanını tespit etmek ve bunlarla mücadele etmek için zaten bazı önlemler almıştır. Bu önlemler sadece Hollandalı organizasyonlar için değil, sınır ötesi operasyonları olan şirketler için de geçerli olabilir. Wwft, yukarıda belirtilen kararda gösterildiği gibi Hollanda'ya bir bağlantı olduğunda geçerlidir. Wwft kapsamına giren kurumlar için, Hollanda yasalarına uymak için müşterilerinin kim olduğunu bilmek önemlidir. Bu yükümlülük Ukrayna kurumları için de geçerli olabilir. Bu, Ukrayna'nın Hollanda gibi kara para aklama ve terörle mücadele finansman önlemlerini henüz uygulamadığı için zor olabilir.

Ancak MONEYVAL'in raporu, Ukrayna'nın kara para aklama ve terörist finansmanı ile mücadele etmek için adımlar attığını gösteriyor. Ukrayna, kara para aklama ve terörist finansman risklerinin geniş bir anlayışına sahiptir, bu da önemli bir ilk adımdır. Bununla birlikte, yasal çerçeve hala ele alınması gereken bazı kusurlar ve belirsizlikler içermektedir. Ukrayna'da nakit yaygın kullanımı ve beraberindeki büyük gölge ekonomisi Ukrayna toplumuna en büyük tehdidi oluşturmaktadır. Ukrayna, kara para aklamanın önlenmesi ve terörle mücadele finansman politikasında kesinlikle ilerleme kaydetti, ancak hala iyileştirilmesi gereken bir yer var. Hollanda ve Ukrayna'nın yasal çerçeveleri yavaş yavaş birbirine yaklaşıyor, bu da sonunda Hollanda ve Ukrayna partilerinin işbirliğini kolaylaştıracak. O zamana kadar, bu tür partilerin kara para aklama ve terörle mücadele finansman önlemlerine uymak için Hollanda ve Ukrayna yasal çerçeveleri ve gerçeklerinden haberdar olmaları önemlidir.

paylaş